برنج

طرز پخت برنج ایرانی بصورت آبکش

تهیه برنج ابکشی
در این مقاله قصد داریم به شما طرز تهیه برنج ایرانی را به شکل آبکش به شما آموزش دهیم پس تا انتهای مقاله با تحفه همراه باشید.

در ابتدا برنج ایرانی مان را ۳ تا ۴ مرتبه به ارامی میشوییم تا آب برنج زلال شود و بعد برنج های عطری را ۲ تا ۳ ساعت ترجیحا با سنگ نمک خیس میدهیم.(در صورت در دسترس نبودن سنگ نمک یا سنگ کلوخی از نمک معمولی میتوانیم استفاده کنین).

 

بعد از خیس خوردن برنج به نسبت اندازه برنج ، قابلمه مورد نظر را انتخاب کرده و در ان اب و مقداری نمک و چند قاشق روغن میریزیم و روی شعله گاز قرار میدهیم تا به جوش اید.  (قابلمه برنج ابکش باید از برنج کته مقداری بزرگتر باشد تا برنج فضای کافی برای قد کشیدن داشته باشد)

 

سپس برنج خیس داده شده را ابکش میکنیم تا اب اضافی برنج خارج شود سپس برنج را به اب در حال جوش اضافه میکنیم و یکبار به ارامی هم میزنیم سپس منتظر میمانیم تا اب برنج به جوش اید و بعد به مدت ۴ تا ۵ دقیقه اجازه میدهیم که برنج قل بخورد.

(بعد از ۳ دقیقه چند بار برنج را چک میکنیم چون خشکی برنجها با هم متفاوت است و ممکن است برنجتان نرم شود)

 

سپس وقتی برنج به مرحله ی ابکش کردن رسید آن را ترجیحا در ابکش پلاستیکی خالی میکنیم (چون ابکش استیل انعطاف ندارد و باید به کمک کفگیر برنج را خالی کنیم باعث شکسته شدن دانه های برنج خیس خورد میشود).

 

بعد از خالی کردن برنج نه اب گرم‌ و نه اب سرد روی برنج نمی ریزیم چون باعث میشود بخار برنج از بین برود و برنج انطور که باید قد نکشد.

 

در نهایت داخل قابلمه روغن با زعفران (به دلخواه) میریزم و ته دیگ مورد نظر را از قبیل سیب زمینی،نان و… را قرار میدهیم و برنج را با تکان دادن ابکش داخل قابلمه میریزیم و بعد مقداری روغن بصورت دورانی روی برنج میپاشیم و روی برنج دمکنی قرار میدهیم و درب قابلمه را میگذاریم و شعله گاز را زیاد میکنیم تا کامل بخار برنج در بیاید.

بعد شعله را کم میکنیم و می‌گذاریم برنج ته دیگ بگیرد و کامل دم بکشد (تایم دم کشیدن برنج بطور متوسط ۳۰ تا ۴۵ دقیقه میباشد.

 

خلاصه دستور پخت برنج آبکش:

  • برنج های عطری حتما باید ۲ تا ۳ ساعت خیس بخورده.
  • برنج تازه احتیاج به خیس خوردن ندارد.
  • بهتر است برای خیس دادن از سنگ نمک استفاده شود زیرا در نمک روزانه ید وجود داره و ید باعث پوک شدن برنج و در نتیجه خرد شدن آن میشود.
  • سنگ نمک یا سنگ کلوخی را میتوانید از عطاری ها تهیه نمایید.
  • قابلمه در برنج های ابکش باید بزرگتر از برنج های کته باشد.

 

اگر برنج ایرانی را نمیتوانید خوب به عمل بیاورید پیشنهاد میشود برنجتان را زنده تر ابکش کنید و بعد از ریختن درون قابلمه به نسبت حجم برنج مقداری اب با روغن مایع مخلوط کنید و بعد روی برنج بپاشید و بگذارید که دم بکشد. (مثلا  برای ۴ پیمانه برنج نصف فنجان اب و نصف فنجان روغن با هم مخلوط شود)در این نوع ابکش کردن ریسک نرم شدن برنج کمتر میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *