برنج

سوالات متداول و پرتکرار

برنج صدری دمسیاه عطری گیلان درجه 1 تحفه گیلان
با کیفیت ترین برنج ایرانی کدام رقم میباشد؟

صدری دمسیاه بهترین و دانه بلندترین برنج ایرانی است که مختص استان گیلان میباشد.

بعد از صدری دمسیاه بهترین برنج کدام رقم میباشد؟

برنج هاشمی گیلان

شاه برنج چه نوع برنجی است؟

این برنج همانطور که از اسمش پیداست بعد از برداشت کشت اول  یعنی در نوبت دوم کشت میشود و برداشت آن اوایل پاییز است که از لحاظ طعم و کیفیت و مرغوبیت و به علت ارگانیک بودن  در دسته ی  بهترین و گرانترین برنج های گیلان شناخته شده می باشد.

فرق بین برنج، پلو و چلو چیست؟

برنج یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین غلات جهان است که در سفره های ایرانی جایگاه ویژه ایی دارد. برنج سفید از رایج ترین  نوع آن می باشد اما برنج قهوه ای به دلیل خواص زیادی که برای سلامتی دارد امروزه مورد توجه مصرف کنندگان واقع شده است.

برنج اگر به صورت تنها پخته شود در اصطلاح آشپزی به آن «چلو» و اگربا مواد غذایی دیگر مثل سبزیجات، گوشت، مرغ و... آمیخته شود به آن «پلو» می گویند

برنج دودی یا هیزمی چیست؟

در گذشته برای ماندگاری و انبار کردن برنج به مدت طولانی، برنج را دودی میکردند که با این کارهم از عطر و طعم خوبی برخوردار میشد هم با این روش به نوعی از میکروب و آفت ها ضدعفونی میشد. رنگ برنج دودی کمی تیره تر از برنج عطری می باشد.

 

تفاوت برنج کهنه و برنج تازه در چیست؟

برنج را می توان  به دو صورت «برنج کهنه» و «برنج تازه» خریداری کرد.

برنج کهنه که معمولا یکسال از برداشت آن گذشته طرفدار بیشتری دارد، چون به دلیل تبخیر شدن آب اضافه دانه های برنج درطول چند ماه موقع پخت آب بیشتری جذب کرده و به اصطلاح «ری» میکند و در نهایت بعد از پخت قد کشیده و دانه دانه میشود.

برنج تازه شفافیت و عطر بیشتری دارد و به دلیل نرم بودن در کار آشپزی مهارت بیشتری میطلبد.

اما نگهداری از برنج کهنه کمی سختتر است چون ممکن از در معرض شپشک برنج «خرک» قرار گیرد.

آیا برنج سرلاشه همان برنج نیم دانه است؟

خیر. برنج سرلاشه از برنج دانه بلند (عادی) کوچک تر ولی از نیم دانه بزرگتر است  و تهیه آن به این صورت است که در کارخانه درهنگام شالیکوبی شکسته می شود و در دستگاه های مخصوص از سایر برنج های دانه بلند جدا میشود.

برنج سرلاشه قیمت مناسب تری دارد و برای مصرف خانگی پخت پلو کته و غذاهای محلی مناسب هستند.

برنج سرلاشه میتواند از نوع برنج هاشمی یا برنج صدری دم سیاه و... باشد

آیا روش پخت برنج قهوه ای متفاوت است؟

بله،زمان خیس خوردن و زمان پخت برنج قهوه ای طولانی تر از برنج سفید میباشد و اگر تمایل دارید توضیحات آموزش پخت برنج قهوه ای مطالعه کنید میتوانید روی لینک زیر کلیک نمایید.

آموزش پخت برنج قهوه ای 

برنج نیمدانه یعنی به دو قسمت خورد شده است؟

خیر، در برنج نیمدانه هر یک از دانه های برنج به ۳ تا ۴ قسمت خورد میشود.

برای جلوگیری از حشره زدن برنج در خانه چه راهی توصیه میکنید؟

مهمتر از همه برنج در جای خشک و خنک نگهداری شود و بعد میتوان نعنای خشک شده یا میخک را در پارچه گذاشته و در داخل کیسه برنج بگذارید تا مانع حشره زدن برنج شوید.

آرد برنج از چه نوع برنجی تهیه میشود؟

آرد برنج تحفه گیلان، از برنج نیمدانه ی پاک شده و سورت شده تهیه میشود.

برنج قهوه ای از رقم خاصی برنج است؟

خیر. برنج قهوه ای گونه خاصی از برنج نیست و هر برنجی که در طی فرایند تبدیل، سبوسش گرفته نشود برنج قهوه ای است. و دارای خواص فوق العاده ای میباشد. برای دیدن بسته های برنج قهوه ای میتوانید اینجا روی لینک برنج قهوه ای کلیک کنید.

برنج دودی از رقم خاصی برنج میباشد؟

خیر، هر شلتوکی را میتوان در فرایند دودی شدن قرار داد در نتیجه بعد از تبدیل به برنج ،برنج دودی خواهیم داشت. برنج دودی که در تحفه گیلان عرضه میشود عموما برنج هاشمی و صدری میباشد. عطر و طعم برنج بدودی یا همان هیزمی، متفاوت از برنج معمول است و بوی هیزم لذت خوردن برنج را دو چندان میکند. برای مشاهده بسته ها و قیمت برنج دودی میتوانید روی لینک برنج دودی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *